MALİ MÜŞAVİRLERİN İŞ YÜKÜ HAFİFLETİLMELİDİR


BEYAN VE BİLDİRİM SAYISI AZALTILMALI VE BASİTLEŞTİRİLMELİ,
VERİ TOPLAMA, DEĞERLENDİRME VE KURUMLAR ARASI PAYLAŞIMDA
YAPAY ZEKÂ KULLANILMALIDIR


Mali Müşavirler artan iş yükü sebebiyle cumartesi-pazar-bayram-seyran demeden 365 gün, 24 saat çalışmak mecburiyeti sebebiyle, kendilerine, eşlerine, çocuklarına ve sağlıklarına zaman ayırmamaktalar.
Yoğun çalışma temposu nedeniyle yaşadıkları sıkıntıları dile getirecek vakitleri bile yok!
İş yetiştirme stresi ayrı bir dert!
Gelir İdaresi Başkanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumunun beyan ve bildirim sistemlerinin düzenli çalışmaması ayrı bir dert
İşlerine gerekli mesleki özeni göstermedikleri gerekçesi ile haklarında sorumluluk dosyası hazırlanması ayrı bir dert!


BAKANLIK, MALİ MÜŞAVİRLERİN HAKLI İSTEKLERİNİ KARŞILAMALIDIR


* Beyan sürelerinin son gününden önce var olan idari ve resmi tatiller beyan süresinin son gününe eklenmelidir.
* Vergi ile ilgili veriler toplanırken, veriler mümkün olduğunca tek elden alınmalı, gereksiz bilgi toplamanın önüne geçilmeli ve veri toplama için kullanılan yöntemler sağlıklı çalışmalıdır.
* Beyan ve bildirimlerin sayısını sürekli artırmak yerine azaltmalı ve içerikleri kolaylaştırılmalıdır.
* Görünürde mükellef veya işverenlerden istenilir gözüken iktisadi ve sosyal hayata ilişkin verilerin Mali Müşavirler aracılığıyla toplanılması; zaten çok ağır bir iş yükü altında ezilen meslek mensuplarını rahatsız etmekte, streslerini katlamaktadır.
* Sadece Nisan ayında GİB tarafından ilan edilen vergi takviminde toplam 56 beyan ve bildirimin verileceği görülmektedir.
* Bu beyan ve bildirimlerin yanında bir de en son 20 yıl önce uygulanan ve genel tebliği ile sirküleri henüz iki üç ay önce yayımlanan, hala uygulamada birçok tereddüdü barındıran enflasyon düzeltme işlemlerine ilişkin yapılacak çalışmaları da aynı takvimde tamamlamak zorunda bırakılması adil ve uygulanabilir değildir!


YAPAY ZEKÂ DEĞERLENDİRİLMELİDİR


Yapay zekâ çağında Hazine ve Maliye Bakanlığı, elektronik uygulamalar aracılığıyla toplanan verileri etkin bir şekilde sınıflandırılmalı ve yasal olarak veri talep eden TUİK, Merkez Bankası ve Kamu İhale Kurumu gibi kamu kurumlarıyla paylaşmalıdır.
Aynı verilere dayalı olarak yapılan tekrarlı beyan ve bildirim yükleri hafifletilmelidir.
Vergi beyan dönem ve süreleri, resmî tatil günleri dikkate alınarak düzenlenmelidir.


2024 VE SONRAKİ YILLARDA ENFLASYON DÜZLETME İŞLEMİ YAPILMAMALIDIR


2024 ve sonraki yıllardaki geçici vergi dönemi enflasyon düzeltme işlemleri yapılmamalıdır.
2023 yılına ilişkin Kurumlar Vergisi Beyannamelerinin ve elektronik defter beratlarının yüklenmelerinin Nisan ayındaki resmî tatil sürelerinin uzun olması nedeniyle zamanında yapılması mümkün değildir. Bu nedenle kurumlar vergisi beyannameleri ile e-defter beratlarının yükleme süreleri ve geçici vergi beyan süresi uzatılmalıdır.
Deprem bölgesinde devam eden mücbir sebep hali yıl sonuna kadar uzatılmalı ve bölgedeki mükellefler için enflasyon düzeltmesi vergi etkisi olmaksızın uygulanmalıdır.


Ali İhsan Başat
Genel Muhasip